Od 1. augusta 2024 nastali zmeny v PZP. Okrem vyšších limitov poistného krytia sa najväčšia pozornosť venovala úprave definície motorového vozidla. PZP sa po novom začalo vzťahovať na vozidlá s vlastným mechanickým pohonom, ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť je viac ako 25 km/hod., alebo ktoré ju majú viac ako 14 km/hod. avšak ich hmotnosť presahuje 25 kg.
Touto zmenou si museli majitelia uzatvoriť aj poistenie elektrokolobežky alebo elektrického bicykla, PZP sa začalo vzťahovať aj na vlastníkov segwayov, hoverboardov, trojkolesových alebo štvorkolesových vozíkov, golfových vozíkov a ďalších malých elektrických vozidiel. Aj v tomto prípade však existujú výnimky.
Kým povinnosť uzatvorenia PZP pre elektrické kolobežky bola jasná a presne definovaná parametrami, u bicyklov to bolo zložitejšie. Povinné zmluvné poistenie potrebujú iba elektrokolobežky s hmotnosťou viac ako 25 kg a konštrukčnou rýchlosťou nad 14 km/hod. Pri ostatných elektrický pomocný motorček neumožňuje vyvinúť rýchlosť vyššiu ako 25 km/hod.
Do úvahy treba brať aj skutočnosť, či používanie predmetného malého elektrického vozidla je v súlade s predpismi upravujúcimi prevádzku vozidiel v cestnej premávke.
Najviac diskutovaným sa stalo práve poistenie elektrobicykla. Otvorenou ostala najmä otázka, čo v prípade elektrického bicykla je a čo nie je vlastný mechanický pohon, keďže ide o pomocný elektromotorček a majiteľ musí stále šliapať do pedálov. Konečný verdikt prišiel v rámci usmernenia Ministerstva financií SR.
Elektrobicykle sa z hľadiska prevádzky vozidla v cestnej premávke rozdeľujú do troch kategórií: bicykel s pomocným motorčekom, bicykel s pohonným systémom a bicykel ako malý motocykel.
Pre bicykle s pomocným motorčekom (tzv. EPAC) platí, že najväčší výkon pomocného motorčeka je do 0,25 kW a jeho výkon sa s rýchlosťou znižuje a preruší v momente, keď rýchlosť bicykla dosiahne 25 km/hod. alebo keď cyklista prestane šliapať do pedálov. Pomocný elektromotorček funguje teda iba počas krútenia pedálmi a maximálne do rýchlosti 25 km/hod. Z toho vyplýva, že uvedený druh bicykla je závislý od šliapania do pedálov, nemá vlastný pohon, a tým pádom nepotrebuje mať uzatvorené PZP.
Druhú skupinu tvoria bicykle s pohonným systémom (L1e-A) podliehajúce schváleniu na prevádzku v cestnej premávke. Pohonný systém musí mať maximálny trvalý menovitý alebo čistý výkon do 1 kW. Jeho základným cieľom je pomôcť pri šliapaní do pedálov a jeho výkon sa preruší pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/hod. Uvedená kategória bicyklov takisto nemá vlastný pohon a nepotrebuje mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.
Poslednú kategóriu tvoria bicykle ako malé motocykle (L1e-B), ktoré tiež podliehajú schváleniu na prevádzku v cestnej premávke a sú opatrené evidenčným číslom. Pri tejto kategórii bicykla pohon nie je závislý od ľudskej sily, preto v prípade splnenia parametrov pre uzatvorenie PZP musia mať poistenie uzatvorené.
Ak ste majiteľom malého elektrického vozidla, ktoré PZP uzatvorené musí mať, môžete si ho jednoducho a rýchlo uzatvoriť aj prostredníctvom našej stránky. Zadáte základné parametre a naša kalkulačka vám zobrazí prehľadné porovnanie PZP jednotlivých poisťovní na jednom mieste.